Veel mensen vragen zich af hoe het zit met de effectiviteit van radio commercials. Dat is eigenlijk opmerkelijk, want er is een reden waarom zoveel merken al jarenlang adverteren op de radio. Radio reclame werkt, tenminste, als je een goed geproduceerde radiocommercial laat maken. We laten daarom een bekend social media bureau aan het woord dat zowel ervaring heeft met social media als traditionelere media zoals radio en tv.
Waarom kijken mediabureaus naar de zendtijd?
Ten eerste is het belangrijk om te weten dat mediabureaus radiospots inkopen in eenheden van 5 seconden. Je kunt dus wel een prachtige radiocommercial laten maken van 7 seconden, dan betaal je vanwege deze zendtijd regel toch voor 10 seconden.
Daarom zijn goede radiocommercials altijd precies de lengte waarvoor ze zijn ingekocht. Maar dus niet een seconde te lang, want dan betaal je meteen 4 seconden extra. Een regel die niet door ons is bedacht, maar toch erg goed om even bij stil te staan als je radiocommercial zendtijd gaat kopen.
Welke radiozender is het meest effectief?
Veel adverteerders vragen zich af welke radiozender het meest effectief is voor hun radiocampagne. Belangrijk om te weten wie je doelgroep is en welke doelgroepen het betreffende radiostation bedient.
Slam FM voorbeeld
Het is bijvoorbeeld weinig zinvol om op Slam FM zendtijd in te kopen als je doelgroep 65 plussers is. Voor jongeren en millennials is Slam FM wel weer heel interessant, dus het ligt echt aan je doelgroep welk radiostation genoeg meerwaarde voor jouw radio campagne kan bieden.
Wat doet een fullservice social media bureau?
Bureaus zijn er voor alle soorten diensten, dus ook voor social en radio campagnes. Een goed social media bureau bedenkt en voert uit. Ze bekijken eerst middels een social media strategie waar jouw doelgroep zich bevindt en kijken dan hoe die het meest kosten effectief kunnen worden ingezet.
Wat is het grote voordeel van goede mediabureaus?
Het grote voordeel van goede media bureaus is dat zij ervaring hebben met alle media en dus de doelgroepen veel beter kennen van welke media het beste passen bij jouw bedrijf. Je betaalt er wel iets meer voor, maar de ROI van je radio reclame is vele malen beter. Een echte aanrader dus!